O’ herlige helg og alt det gode du gjør for meg!
Når man jobber som selvstendig næringsdrivende og er gründer i sitt eget, lille selskap, betyr ikke ordet helg nødvendigvis det samme som det gjør for folk som jobber i en mer tradisjonell 8-til-16 type jobb. Fleksibiliteten vi har i vår arbeidshverdag, betyr at vi kan jobbe når vi vil og når det trengs, og det betyr samtidig at vi ofte tar kvelder og helger i bruk til prosjekter og oppgaver som har med jobb å gjøre. Men; helgen og jeg er særdeles gode venner likevel! Det er rett og slett fordi helgen for meg betyr noen ekstra timer med sårt trengt tid. En tid folk flest er ikke på jobb, man ikke booker inn møter og jobbverden rett og slett står ganske.
Det er i helgen jeg ser mitt snitt til å komme ajour!
Den ekstra tiden som helgen tilbyr, kan brukes til å jobbe med mailboksen, lage todo-lister for kommende uke, sende tilbud til de som har ventet alt for lenge, lage presentasjoner eller kurs til møter i nær fremtid, og ikke minst; sortere papir inn i riktige mapper, få orden på kvitteringer, betale regninger og fakturere. Slikt må gjøres, men i en hektisk hverdag prioriteres kundene først, og med ujevne mellomrom hoper det seg derfor opp. Både med papirbunkene og i topplokket. Jeg merker det helt fysisk på energinivået mitt, når alle bør, skal, vil og må samles opp og gjør humøret grått og kreativiteten lav.
Denne helgen ble derfor fullt ut dedikert til jobb for min del, og storrydding i hus og hage for EkteMannen og Småtrollenes del. Det å endelig få orden på treningsutstyr, tegnesaker, papirer, kvitteringer og alskens innhold i skuffer og skap – det er rett og slett fantastisk energigivende! Småtrollene har fått tegneblyantene fargesorter og god kontroll over sine bøker, blader og kjære eiendeler, og jeg har fått sortert og arkivert alle papirene som har hopet seg opp for VU, laget systemer og fått oversikt. Vi har sammen fått orden på bokhyller og i hobbyskap. EkteMannen har svingt seg i et par overfylte boder, og fått svingt hekkesaksa i en hage som hadde vokst seg langt utover rammene sine. Og en irriterende og nyttig erfaring gjøres; vi har plass nok til tingene våre likevel. Når ting hoper seg opp (mentalt og rent fysisk), har jeg en tendens til å trenge mer plass, ville ha større hus, bygge på flere rom eller i det minste ha flere møbler jeg kan putte alle tingene våre i. Men det viser seg gang på gang; det holder ofte med å rydde i det vi har, kaste det som ikke trengs og få orden og struktur på det vi vil beholde.
Det å få oversikt, orden og struktur, gir meg akutt energi og kreativiteten bobler!
Det å vite hvor jeg finner ting, enten det er i jobbsammenheng eller for familien, det gir sjelefred og skaper faktisk plass for kreativitet hos meg. Det gjør meg mer effektiv og gir meg rett og slett større arbeidskapasitet – og ikke minst; arbeidsglede. Kontorrekvisita, blokker, fine penner, mapper og tidsskriftholdere, er derfor en kostnad som betales med glede i vårt firma. Jeg er hellig overbevist om at akkurat den kostnaden, raskt svarer seg for oss. Både i forhold til timer som frigis fra rydding og fiksing (når vi først har orden og struktur) og dermed kan brukes til å jobbe med fakturerbar tid for kunder, men også i forhold til det mentale rotet som forsvinner, som frigir plass til energi og kreativitet. Jeg ♥ kontorrekvisita, og kan rett og slett ikke få nok av Papirgalleriet // Norway Design, Ordning & Reda, Granit og denslags, så om noen har tips til andre fine butikker for slikt, tar jeg gjerne tips i kommentarfeltet!
Mange av mine faste blogglesere har antakelig fått med seg at jeg er i overkant glad i å lage lister, oversikter og det å strukturere hodet mitt ned på store, hvite ark ved bruk av fine tusjer, enkle tegninger og tydelige overskrifter. Faktisk, noen av de spørsmålene jeg får stilt oftest, er nettopp angående dette; «Hvordan lager du disse listene / oversiktene?», «Hvor kjøper du blokkene / tusjene dine?» og av og til spør noen til og med: «Kan du si ifra når du skal holde kurs i det å skrive slike oversikter?» Når jeg får det siste spørsmålet der, må jeg innrømme at jeg fniser litt for meg selv 🙂 Det er jo virkelig ikke noe hokus pokus dette her, og jeg er særs usikker på hvordan man skulle klart å fylt et eventuelt kurs med innhold. Ja, utover de første 10 minuttene, naturligvis 😉 Og for å spare deg disse 10 minuttene på kurs med meg, gir jeg deg like gjerne tipsene her! 🙂
Vil du lage gode todo-lister, fine oversikter eller planleggingslister? Vil du strukturere og få det som er inni hodet ditt, ned i fine lister?
Det er kun noen få ting som må på plass, for at du skal kunne gå igang;
Kjøp inn gode blokker / ark å skrive på. Arkene bør ha en viss tykkelse (så tusjer ikke går så lett gjennom), jeg trives best med hvite ark og jeg liker at arkene er i en perm som har spiral (da kan jeg rive et ark ut om jeg ikke blir fornøyd eller kludrer for mye, uten at det ødelegger blokken).
Kjøp inn fine tusjer, penner, blyanter og annet som gir dine lister et friskt og fint utseende. Man skal jo både bli motivert, få oversikt og aller helst bli glad av å se på dem! Jeg elsker som sagt kontorrekvisita, og VU har nok en «tusjkostnad» over gjennomsnittet for et foretak med 2 ansatte 🙂 Men det er helt okay! Tusjer eller penner som er gode å skrive med, som gir deg litt farger der det ønskes og som gjør overskrifter tydelige, er vel verdt investeringen etter min mening.
Sett igang! Lek deg med overskrifter, underpunkter og enkle tegninger som illustrasjon!
Jeg har en blokk for VU-oppgaver og en for familiens store og små prosjekter. For oss privat kan det bety at jeg lager en ny oversikt for et konkret, litt stort prosjekt vi har i huset, eller for en kommende barnebursdag. Jeg har for tiden en oversikt over alle tingene vi ønsker å få unna i forbindelse med at det nå er høst, og om et par måneders tid kommer nok juleforberedelselisten opp. Jeg gleder meg allerede til å lage den! For VU sin del, lager jeg ukeplaner for to uker av gangen, og bruker en perm til disse – slik at jeg kan ha litt historikk på det også.
Så ja, det var selve hemmeligheten bak alle listene mine – ikke akkurat noe å fylle et kurs med, eller hva? 🙂 Om du enten er glad i å lage lister allerede, eller ble inspirert til å lage noen nye lister nå; del gjerne bilder av listene dine på Instagram! Om du bruker hashtaggen #todolister, kan vi samle inspirasjon og tips til hverandre der! (Ligger bare et par der fra meg nå så jeg, men jeg skal se om jeg kan tagge noen flere gamle liste-bilder og fylle på litt.) Du finner forresten meg på Instagram ved å søke etter @astridvu.
Da ble det ikke noen hyttetur for å feire en god venninne denne helgen. Det ble ikke lengre sykkelturer med Småtrollene, eller impulsiv tur på kino med gode venner. Det ble ikke hyggelig formiddagsbesøk av nære venner, eller fancy kokkelering på kjøkkenet. Det ble ikke flust av tid til å kose seg med en god bok eller å gi seg ikast med en treningsøkt eller to. Det ble ikke soling på terrassen eller turer i skog og mark. Og det er helt okay!
Det ble akkurat den helgen som familien VU trengte,
og nå er vi alle fem veldig klare for å gå igang med en ny uke!
Jeg ønsker deg en strålende uke
– med eller uten bruk av lister!
♥
Da får du info om alle nye innlegg fra bloggen min, samt at jeg deler de innleggene jeg liker aller best fra andres blogger av og til. Lurer du på noe? Spør davel!
コメント